94wines.be : Moderne revolutie in de traditionele wijnsector.

94wines is een naam die bij weinig Belgen een belletje doet rinkelen. Toch heeft dit moderne wijnconcept in Nederland zich op korte tijd vrij goed in de markt weten te vestigen. Na de Nederlandse markt richten Lucas Tieleman en Sander de Jonge hun pijlen nu op België. Of 94Wines.be in even korte tijd een even groot succes zal oogsten, moet de toekomst nog uitwijzen, maar dat deze 2 jonge ondernemers uiteindelijk ook hier zullen doorbreken, daar zijn we bij Trendyman vast van overtuigd. Reden genoeg dus om een kort interview te beleggen met Sander de Jonge, één van de 2 mannen die als droom hadden om de traditionele wijnmarkt makkelijker en toegankelijk te maken voor jongeren.
94wines-Logo
1. Hoe is het idee voor 94wines ontstaan?
“Lucas en ikzelf hebben de ambitie om huidige ‘traditionele’ markten met een nieuwe kijk te benaderen. Deze nieuwe kijk is voornamelijk gericht op de snel innoverende internet- en mobiele telefoon markt. Zo hebben we ook naar de wijnwereld gekeken: hoe ziet die er nu uit, wat mist er en hoe kijkt de consument tegen het product wijn aan. Zo kwamen wij tot de conclusie dat er een enorm groot aanbod is aan verschillende wijnen, maar dat de consument het heel moeilijk vindt om te bepalen welke smaken het beste bij hun smaakprofiel passen. Om dit keuze proces te vereenvoudigen hebben wij de ingewikkelde labels plaats laten maken voor een nummer en kleur. Hierdoor is makkelijk te bepalen en onthouden welke wijnen je lekker vindt. En om te bepalen welk nummer het beste bij jouw smaakprofiel past hebben wij de smakentest ontwikkeld : de WineID test. Deze test geeft je in zes simpele vragen direct aan welke nummers uit ons assortiment het best bij jou passen.
94Wines.com geeft consumenten de mogelijkheid om eenvoudig te achterhalen welke wijnen bij hun smaakprofiel passen. Daarnaast hebben de flessen een eigentijdse uitstraling door de titanium look. 94Wines is een nieuwe, online wijnervaring die traditionele, kwalitatieve wijnen koppelt aan de nieuwste technologie.“


2. Wie zijn Sander de Jonge en Lucas Tieleman?
“Lucas (26) en ikzelf (25) zijn twee jonge ambitieuze, Nederlandse ondernemers die altijd al de drive hadden om zelfstandig aan de slag te gaan. Tijdens de studententijd kregen we het idee om een online marketingbureau op te zetten. Nadat ik mijn master Economie had behaald besloten we om op 22e jarige leeftijd ook daadwerkelijk de stap te maken om te gaan ondernemen. Door grote klanten binnen te halen, mooie campagnes te verzinnen en verschillende ondernemersprijzen te winnen kwamen we in gesprek met één van de grootste wijnbedrijven van Europa (Baarsma Wine Group Holding). Dit wijnbedrijf wilde actiever worden op het internet en daarbij de jongere wijnconsument betrekken. Dit was een interessante uitdaging, maar het ondernemende karakter van zowel Lucas als mezelf zorgde er voor dat we niet stil konden zitten en meteen een heel nieuwe concept/merk bedachten. Een merk met het idee om de vastgeroeste wijnmarkt eens wakker te schudden en te benaderen op een frisse en vernieuwende manier. Hierbij hebben we ons niet laten remmen door de beperkende factoren die alle tradities op de wijnmarkt hebben gedrukt.“
94Wines-Assortiment
3. Worden de 94Wines aangekocht bij traditionele wijnboeren?
“Het bedrijf 94Wines is een samenwerking tussen ons en de Baarsma Wine Group. Het mooie van deze samenwerking is dat het concept bedacht en uitgevoerd is door jonge creatieve jongens die niet denken in het stramien van een groot wijnbedrijf. Maar aan de andere kant weten deze wijnbedrijven wel precies welke wijnen je waar moet inkopen, hoe de distributie ingeregeld moet worden en hoe het juridisch en administratief allemaal in zijn werk gaat. Daarom is onze samenwerking zo uniek, wij kunnen ‘out of the box’ een concept neerzetten en aan de andere kant hebben we wel alle voorzieningen en kennis van een traditioneel wijnbedrijf. Zo kunnen we uitstekende kwaliteitswijnen en logistiek leveren.”

4. Het concept van 94Wines is enorm vernieuwend en catchy, maar koop ik dezelfde kwaliteit qua wijn als wanneer ik naar een erkende wijnhandel ga?
“Absoluut! Wij hebben het voorrecht dat we hebben kunnen samenwerken met één van de grootste wijnbedrijven uit Europa waardoor we onze wijnen kunnen inkopen op basis van hun grote contracten die lopen bij de verschillende wijnboeren over de wereld. Wij kunnen dus garanderen dat je bij ons niet meer betaalt voor de uitstraling van de flessen en verpakking. Doordat wij beter kunnen inkopen dan wie dan ook, hebben wij de mogelijkheid gehad om dezelfde prijs-kwaliteit te leveren, alleen dan wel als extraatje gegoten in het vernieuwende en opvallende 94Wines-concept!”

5. De integratie met de QR-code is fantastisch gevonden, maar wat met mensen die geen smartphone of iPhone hebben? Waar kunnen zij terecht voor info over wat ze precies drinken?
“Naast een eigen iPhone App, die gratis te verkrijgen is in de App Store, hebben we uiteraard alle informatie over onze wijnen ook op onze website 94Wines.be beschreven! Daar staat alle benodigde informatie die je als consument nodig hebt om tot een weloverwogen wijnkeuze te komen! De QR-code geeft de mogelijkheid om tijdens het bestelproces bij ons op de website alle flessen gratis te voorzien van een persoonlijke boodschap! Aan elke fles kan dus een multimedia bestand (foto, video en tekst) worden meegegeven die verpakt zit in de QR code.”
94Wines-QR
6. Wordt 94Wines enkel online verdeeld of kan ik de flessen ook in de detailhandel vinden?
“Op dit moment zijn wij alleen te verkrijgen via 94Wines.be, maar uiteraard gaan we kijken hoe we ons concept ook verder kunnen trekken in België.”

7. Als ik een bestelling plaats, met welke leveringstermijn en –kosten moet ik rekening houden.
“Orders die via onze website geplaatst worden zullen binnen 4-6 werkdagen worden bezorgd, voor de bezorging vragen wij €6,95, bij orders boven de €120 zullen de verzendkosten komen te vervallen.”

8. Welke verzendigsmethodes kan ik kiezen? Moet ik vrijaf nemen om mijn pakket in ontvangst te nemen of kan ik er ook voor kiezen om mijn wijnen bij een verwant of vriend te laten leveren?
“Wij leveren maandag t/m vrijdag onze bestellingen af, zowel bij particulieren als bedrijven. Indien je op deze dagen niet thuis bent is het altijd mogelijk om een alternatief adres op te geven bv. het werkadres, bij buren, familie of vrienden. Ook kan je aangeven of de transporteur het eventueel beschut weg kan zetten in bv. een tuinhuisje, veranda of garage. Dus je hoeft niet thuis te blijven wachten.
Een dag van te voren, meestal tussen 15.00 en 18.00 uur, zal onze transporteur een bevestiging van levering sturen. Je kan zelfs dan nog de aflevergegevens veranderen.”

9. Zijn er specifieke aanbiedingen voor de Belgische consument, die zich qua wijnverbruik toch makkelijk laat leiden door de bekende merken?
“Het is een kwestie van durven en open staan voor veranderingen. In Nederland (wat ook een groot wijn consumerend land is) is 94Wines erg bekend en drinkt men het graag. Ook voor de Belgische wijnkenners is ons concept en merk interessant! De verhouding prijs-kwaliteit van de wijnen is goed. Maar wij doen zeker nog wel een aanbieding, wij starten de 1e week met 10% korting op ons gehele assortiment!”

10. Waarom moet de lezer aankopen bij 94wines?
“De reden dat de lezer 94Wines zeker een keer moet gaan proberen is dat de wijnconsument aan het verjongen is (mensen raken op veel jongere leeftijd betrokken bij en geïnteresseerd in wijn). De wijnmarkt zal hier dus op moeten inspelen. Op dit moment gebeurd dat nog niet en houdt de wijnmarkt zich vast aan alle traditionele componenten. 94Wines probeert te laten zien dat er zeker ruimte is voor verandering en vernieuwing, waarbij de kwaliteit van de wijn er zeker niet onder hoeft te lijden. 94Wines is dus een eigentijdse fles met een kwalitatieve wijn die ook nog eens gratis gepersonaliseerd kan worden d.m.v. een QR code. Waardoor het product dus naast een mooi glas wijn ook een origineel cadeau/relatiegeschenk is.“

Trendyman wenst jullie alvast alle succes toe! Wees ervan overtuigd dat we bij de eersten zullen zijn om de test te wagen.




There is 1 comment

Add yours

Post a new comment

Current day month ye@r *

Read previous post:
Swatch New Gent Coloured Collection : Trendy kleuren aan de top.

Swatch horloges waren in de jaren '90 echte must haves voor de trendy jongeren. Welke lijn het merk ook lanceerde,..

Close