BMW 3: geëvolueerd naar een trendy wagen ?

Afgelopen vrijdag werd na lang uitkijken de nieuwe BMW 3 aan het grote publiek gepresenteerd.

Van oudsher is deze wagen de droom van vele duizenden jongeren, is het – nog meer dan de Audi A4 en de Mercedes C-klasse, de standaard familie- of bedrijfswagen bij uitstek en is het een comfortabele en tijdloze wagen voor de middenklasse. Maar is deze wagen trendy?

Wel, voorheen hadden we hier eerder ontkennend op geantwoord. Het design is niet vernieuwend, de nieuwe versies lijken steeds meer op een evolutie, de wagen heeft weinig uitstraling en is absoluut niet sexy. Nou, behalve dan de 3 coupé die door zijn sportief design wel onder de categorie van ‘trendy’ wagens kan vallen.

Hiermee willen we de BMW 3 zeker niet afbreken, hij scoort alleen op andere punten: kwaliteit, rijeigenschappen, degelijkheid, veiligheid, discretie, comfort… .

Maar zou dit sinds vrijdag verleden tijd zijn? Wel, niet volledig, maar de evolutie mag er wel zeker wezen. Deze nieuwe BMW 3 heeft nog veel weg van zijn voorganger maar de neus is veel strakker en eleganter geworden. Eveneens lijkt het of de wagen lager ligt en is het zwaartepunt wat verlaagd, wat dan weer goed is voor de sportiviteit.

Ook is de wagen in alle opzichten gegroeid: de wagen is nu 4,62 meter lang in plaats van 4,52 wat ten goede komt van de beenruimte achteraan die met 15mm is gegroeid. Een van de werkpunten van de vorige versie.

Jammer genoeg begint ook BMW eenzelfde lijn door zijn modellen te trekken. De achterkant van de 5-reeks leek al zeer goed op die van de 7-reeks maar wanneer je de 3 even naast de 5 plaatst, merk je wel duidelijk een gebrek aan creativiteit.

Naar motorisaties toe kennen we ook een evolutie in de prestaties, zo is er de 328i met 245pk die je reeds in 5,9 sec naar 100 brengt, niet slecht voor een 2-liter. De top benzinemotor is momenteel de 335i met 306pk en een stoere V6 (5,5 sec naar 100). Voor de dieselmotor is dit slechts een 320d met 184pk, al verwachten we hier snel de bekende 330d en een 335d. In maart 2012 kan je dan ook de lichtere motoren bestellen: 316d, 318d en de 320i. En een M3 staat natuurlijk steeds op de agenda.

In het kort, zouden we kunnen zeggen dat de BMW 3 trendy geworden is? Ja, de looks zijn erop vooruitgegaan en dankzij terugval van de tuningmarkt zie je steeds minder de johny-3-bak rijden wat het image ten goede komt. In tegendeel, het imago van de ronny BMW 3 rijder is zo goed als verdwenen en het huidige model kan staan voor intelligentie (Duitse degelijkheid), gecombineerd met elegantie, wat de dag van vandaag absoluut trendy is.

Dus weg met die spoilers, drie dubbele uitlaten, verlagingskitten, te grote velgen…en je krijgt een trendy 3 in de plaats. De motor die we aanraden is de 328i. Nu is het alleen nog wachten op de coupé! We’ll keep you posted!




There are no comments

Add yours

Current day month ye@r *

Read previous post:
José Mourinho – interview met een voetbalgrootheid.

De partnership tussen Braun en José Mourinho zal weinige lezers ontsnapt zijn. De kans om jouw eigen Braun Series 7..

Close