De nieuwe BMW 1, een trendy stadswagen?

We waren al een tijdje de mening toegedaan dat de BMW 1 wat verouderd begon te worden. Gelukkig vond BMW dit ook en zijn ze zojuist klaar met de ontwikkeling van de nieuwe BMW 1.


Op het eerste zicht verschilt deze nieuwe versie niet zo heel hard van het huidige model. De sportieve en ietwat agressieve lijnen blijven behouden. De motorkap is nog steeds zeer lang, waar we blij mee zijn.
Het grootste verschil zit hem vooral in de neus en de achterzijde.
BMW1-2011
De neus staat rechter dan bij het vorige model het geval was en sluit aan bij de trend van de laatst verschenen modellen. Zeer geslaagd vinden volgens ons.
BMW1-2011-Voorkant
Voor de achterkant heeft het ontwerpteam van BMW gezocht naar een iets meer volwassen uitstraling en de achterlichten hebben een andere look gekregen. Naar onze bescheiden mening met iets minder succes. Deze achterkant lijkt eerder op een getunede versie van de huidige 1, maar meningen kunnen natuurlijk verschillen.
BMW1-2011-Achterkant
Verder wel nog positief nieuws. Het grote minpunt aan de huidige BMW 1 was immers het krappe interieur. Dit zou gedeeltelijk moeten zijn opgelost. De BMW 1 is immers een stuk gegroeid: 8,5cm in de lengte en 1,7cm in de breedte, wat achteraan een extra beenruimte geeft van 2cm en een extra laadruimte van 30 liter (op een totaal van 360 liter of 1200 liter wanneer de achterbank neergeklapt is). Op papier lijkt dit misschien weinig, maar het maakt wel degelijk een groot verschil.
BMW1-2011-Interieur
Door de hoogte niet te wijzigen staat de auto trouwens steviger op zijn wielen.
Qua motorisaties komt er gegarandeerd een 1.6 benzinemotor en een 2.0 dieselmotor uit. De 1.6 benzinemotor bestaat een uit 116i van 136pk en een 118i van 170pk. De diesel is te kiezen met 116pk (116d), 143pk (118d) – al zal dit 136pk worden in België – en een stevigere 184pk (120d) die terug naar 163pk zal worden gereduceerd in België. Later komen er nog zwaardere motoren op de markt.

Een van de blikvangers qua uitrusting is de Eco Pro-modus, een systeem om zelf het verbruik te beïnvloeden, net zoals het motormanagement, de airco en de spiegel- en stoelverwarming. Een andere blikvanger is de webradio en de internet optie (via je smartphone), waarmee je de belangrijkste nieuwsfeeds live kan weergeven op het entertainment scherm en connectie kan maken met Facebook en Twitter.
De wagen wordt trouwens voor het eerst voorgesteld in september op de internationale autobeurs van Frankfurt, net zoals de Mercedes SLS AMG roadster. Kort erna zal hij beschikbaar zijn bij je plaatselijke BMW dealer.
Exacte prijzen zijn nog niet bekend, maar de geruchten zijn dat deze niet veel zullen afwijken van de huidige versie (huidige prijzen: vanaf € 22.750 in België en € 25.930 voor Nederland).
De hamvraag voor ons is natuurlijk, is deze wagen trendy? Jazeker!




There are no comments

Add yours

Current day month ye@r *

Read previous post:
Calvados : Stijlvol genieten in het pittoreske Normandië

De Calvadosstreek in het Franse departement Basse-Normandie is, naast de champagnestreek, nog steeds één van de meest charmante regio's in..

Close