http://www.trendyman.be/wp-content/uploads/2013/12/winterbanden.jpg

How to: Waarom & welke winterbanden kiezen

Dit artikel komt voor uit mijn eigen ervaring: al jaren hoor ik rondom mij dat ik winterbanden moet aanschaffen. Blijkbaar is dat veiliger en in vele landen reeds verplicht…persoonlijk vind ik het nogal veel geld voor iets wat ik reeds heb (wel ‘banden’ althans), anderzijds vraag ik het me af of dit een marketingfenomeen is of een echt geniale product die het gewelddadige verkeer veiliger maakt.

Na enige zoektocht online blijkt het inderdaad in een aantal landen, met een vrij gelijkend karakter als België, verplicht om winterbanden op je bolide te plaatsen zoals oa. Duitsland & Luxemburg (en eveneens in de Scandinavische landen Zweden & Noorwegen of bergland Oostenrijk). In zelfs vele andere buurlanden is dit eveneens verplicht – althans op bepaalde plaatsen. Meer info kan je altijd vinden op de website van onze collega-bloggers.

Nu ja, het feit dat België en Nederland hier wat achterkomen is niet uitzonderlijk en het feit dat vele landen wel al op de kar gesprongen zijn, wilt toch iets zeggen…

Wat zijn dan eigenlijk de wetenschappelijke redenen waarom je zou moeten opteren voor winterbanden?

Deze geven behalve verbeterde grip ook meer comfort en een betere afvoer van water of natte sneeuw. Hierdoor is het profiel van een winterband veel meer geschikt om regen, sneeuw en vuil af te voeren dan het profiel van een zomerband. Dit verkort de remweg (ca. 10%) en geeft meer grip.

Vrij simpel:
- Door speciaal rubber, dat met enkele chemische processen, zich beter aanpast aan de koude krijg je een sterk verbeterde grip bij temperaturen onder de 7°C
- De banden hebben diepere groeven, waardoor ze – behalve meer grip – meer geschikt zijn om regen, sneeuw en vuil af te voeren dan de typische zomerband.
- Bovenstaande resulteert natuurlijk in een betere wegligging in bochten en een sterk verkochte remweg

En waarom mag ik dan niet daar continu mee rondrijden? Wel aangezien het rubber zodanig gemodificeerd is geweest, slijten ze een pak sneller dan zomerbanden bij hogere temperaturen. Qua termijn laat je je dus best vanaf midden-maart deze terug op je wagen te plaatsen. Starten kan vanaf 1 november zou ik zeggen (ook al zeggen de meeste bedrijven vanaf 1 oktober, maar hou toch een beetje rekening met de klimaatverandering zou ik zeggen).

winter zomerbanden

Dus na jaren scepticisme ben ik eindelijk overstag en dit is het tweede jaar dat ik met die beestjes rij en daadwerkelijk een verschil voel.
Maar een belangrijke vraag, welke banden moet je nu kiezen?

Aangeraden is te opteren voor dezelfde standaard bandenmaat. Wanneer je de gelukkige bezitter bent van erg brede banden en grote velgen dan kies je best voor de kleinst voorgeschreven bandenmaat met bijbehorende velgen. Bij gladheid geldt een breed contactvlak met het wegdek immers als een nadeel.

Onthou wel dat je je winterbanden ongeveer 0,2 harder moet oppompen dan je zomerbanden.

Qua merken heb je natuurlijk steeds de bekenste voorhanden zoals Pirelli, Continental, Michelen, GoodYear, Bridegstone enzoverder. Maar wanneer je minder wilt uitgeven, zijn er ondertussen goedkopere (en wellicht minder kwalitatieve) oplossingen bij merken zoals Dunlop, Uniroyal, Hankook en anderen.

Vergelijken of aanschaffen kan je steeds op de website van Tirendo – de meest populaire vind je op de website van Winterbanden 365 of bij een lokale bandenspecialist (maar ik zou toch aanraden eerst online wat research qua prijzen te doen, je zit snel aan 400€ voor 4 banden..)

Welke banden heb jij laten plaatsen??




There are no comments

Add yours

Current day month ye@r *

Read previous post:
Blackberry-p9982-porsche-design
Porsche Design en Blackberry creëren samen de P9982, mogelijk de duurste smartphone ooit

Met de voorstelling van de Macan staat Porsche momenteel weer volop in de schijnwerpers. Het designer team is echter niet..

Close