Jaguar XJ 2011: weg met het bompa-imago!

Jarenlang had je de 3 echte concurrenten in het luxeberline segment, nl. de Mercedes S-klasse, de BMW 7 en de Audi A8. De Jaguar XJ was ook wel altijd wat aanwezig maar je kwam pas in aanmerking voor deze slee wanneer je 65 plusser was.

Die XJ had dan ook al ongeveer dezelfde afmetingen als zijn Duitse broertjes, het grootste deel ging echter naar de motorkap waardoor de binnenruimte zeer beperkt bleef. Evenmin konden de motoren opboksen tegen de Duitse technologie.
Daar komt nu dus verandering in, en wat voor één. De XF verdient hier zeker zijn vermelding, een artikel komt sowieso bij de update van dit model, maar de XJ is af. Een trendy luxewagen.
Jaguar-XJ-2011
Voor ons trendy oog minder belangrijk maar we beginnen onderhuids. Hier is een pak gewijzigd. De Jaguar XJ beschikt immers over een aluminium chassis, wat de wagen 150kg lichter maakt en wat je voordeliger uitkomt naar verbruik toe. Ook zou dit de rij eigenschappen en het comfort ten goede komen.
Het interieur is echt fantastisch. Je baadt in luxe, overal zijn de elementen tot in de puntjes afgewerkt, voornamelijk in leder en hout, maar ook zijn bepaalde details vervaardigd in chroom. De zetels zitten buitengewoon goed, wat toch steeds een van de sterktes is bij Jaguar en verder beschik je over tal van technologische snufjes. Het 12,3inch scherm is een touch scherm, dat eventueel in te stellen is als Dual View. Zo kan de passagier iets anders bekijken dan de bestuurder. De tellers zijn ook weggelaten en vervangen door een scherm met digitale weergave. Je kan dit nu trouwens zelf samenstellen naargelang jouw interesses.
Jaguar-XJ-2011-Interieur
De wagen is standaard (zij benoemen het ‘luxury’ ) ook vrij goed uitgerust, met automatische xenon koplampen met koplampsproeiers en led verlichting, 18inch lichtmetalen velgen, navigatiesysteem, led achterlichten, lederen verwarmbare zetels, panoramisch glazen dak, sfeerverlichting, enzoverder.
Maar wat wij beschouwen als allergrootste troef, is toch wel zijn exterieur. Wanneer je zijn voornaamste concurrenten, Mercedes S-klasse, Audi A8 en de BMW 7 naast de Jaguar XJ plaatst, komen deze maar vrij saai voor de dag. Deze Jaguar XJ is namelijk een pak gedurfder, strakker en bij deze ook meer trendy.
Jaguar-XJ-2011-rechts
Naar motorisaties toe zijn er 3 verschillende types beschikbaar. Een 3liter V6 diesel, die 275pk bevat en je in 6,4 seconden naar 100 brengt, een 5liter V8 benzine met 385pk, goed voor een sprint van 5,7 seconden naar 100 en de supersport versie van diezelfde 5liter, met compressor dan. Die bevat maar liefst 510pk en duikt juist onder de magische 5 seconden grens.
Voor dit beestje betaal je in België € 144.380 terwijl de 3 liter ‘slechts’ € 82.680 kost, wat volgens ons aardig meevalt voor wat je ervoor terugkrijgt. Woon je in Nederland, dan zijn de beginprijzen iets forser. De 3liter diesel kost € 103.650 maar de duurste variant kost dan weer “slechts” € 135.000. Verbazingwekkend.
Natuurlijk zijn deze type wagens ook verkrijgbaar met lange wielbasis voor wanneer je over een chauffeur mocht beschikken of letterlijk de grootste wilt hebben.




There are no comments

Add yours

Current day month ye@r *

Read previous post:
Schoenentrends Herfst-Winter 2011-2012

De absolute uitschieters voor het komende najaarsseizoen zijn daim en de hogere, zware schoenzolen. Prada, die de trend deze zomer..

Close