Renault Fluence: het begin van een nieuw ecologisch tijdperk?

De hedendaagse hybride wagens zijn ondertussen goed ingeburgerd, maar echt 100% ecologisch zijn deze nog niet. Denk maar bijvoorbeeld aan de Lexus RS450h met zijn zware 3,5 liter V6-motor, die toch iets minder ‘groen’ is dan hij laat uitschijnen.

Maar er is verandering op komst. Vele grote merken plannen eerstdaags de lancering van een 100% elektrische wagen, een echte trend dus. Eén van deze merken is Renault .

Renault zal maar liefst 4 modellen, die 100% elektrisch zijn, op de markt brengen. Eén ervan is de Fluence, ook bekend van de niet-elektrische variant die momenteel reeds op de markt is. Anderzijds krijgen we ook nog de unieke Twizy, de Zoe en de Kangoo, de kleine & bekende – met elektrische motor- trendy bestelwagen.

Wij konden met de Fluence al even testrijden en het eerste wat opviel is de fenomenale stilte van de motor. Je hoort zelfs niet dat de wagen opstart, wat in het begin wel even wennen is, en tijdens het rijden heb je enkel nog de typische en onvermijdelijke windgeluiden. Verder rijdt de wagen zoals elke andere wagen. Het enige wat op je dashboard verschilt, is dat de benzinemeter een kilowatt meter geworden is.

Maar wat vooral zal verschillen, zijn de ‘brandstof’ kosten. Een oplaadbeurt zou slechts tussen de € 2 en de € 3 kosten en brengt je 185km ver. Als je dit vergelijkt met de gemiddelde wagen met benzinemotor die je zo’n 600km verder brengt voor een €65 bespaar je, voor een zelfde opbrengst maar liefst +/- €55, wat enorm is. En daarbij komt nog dat de overheid dergelijke economische wagens veel minder zal gaan belasten.

Dan denk je wellicht, zo’n wagen kost stukken van mensen? Absoluut niet. De 4,75m metende Fluence zal reeds beschikbaar zijn vanaf €26.150. Het enigste wat er dan wel nog moet worden bijgeteld, is de maandelijkse huur van de batterij. Deze blijft immers eigendom van Renault. Dit komt neer op een €82 incl. btw/maand (incl. bijstand). Het grote voordeel is dat wanneer de batterij eventueel kapot gaat, Renault de nieuwe zal betalen.

Het grootste minpunt van de elektrische wagen op dit moment is de autonomie. Zo’n 185km brengt je wel nog van bv. Antwerpen naar Amsterdam maar daarna moet je de wagen wel aan de stroom kunnen aansluiten.

Een volledige oplaadbeurt duurt tussen de 6 en 8uur, terwijl je onderweg kunt opteren voor een oplaadbeurt van 30min, die je batterij tot 80% oplaadt. In bepaalde landen kun je de batterij steeds laten verwisselen door een gebruiksklaar exemplaar, wat slechts 5 minuten duurt, in de tot daartoe uitgeruste stations.

Naar laadpunten toe moet je je zeker geen zorgen maken. Dit is een booming business, overal komen er laadpunten bij en eveneens voorziet Renault je van een laadpunt bij jou thuis (maar voor de occasionele oplaadbeurt kan je eveneens beroep doen op het standaard 220V stopcontact).

Dus wanneer je dagelijks grote afstanden doet, raden we je zeker niet aan (althans nu nog niet) dergelijke auto aan te schaffen maar het zou ideaal kunnen zijn als 2de wagen, voor dagelijks woon-werk verkeer, wanneer je dichter bij huis werkt of wanneer je een bedrijf hebt dat vaak lokale leveringen doet & je graag een groen imago wilt aanmeten, ..

Deze wagens worden vanaf januari 2012 op de markt verwacht (met première op het Autosalon van Brussel), enkel voor de Zoe (die er nog eens sexy uitziet ook) wordt het nog iets langer wachten. Deze zal in de herfst van 2012 beschikbaar zijn.




There are no comments

Add yours

Current day month ye@r *

Read previous post:
Mode herfst-winter 2011-2012 : Petje af voor de hoed

We kunnen het niet ontkennen, de winter staat voor de deur. Hoog tijd dus om te beginnen nadenken over het..

Close