Volvo XC60: jonge trendy gezinswagen

Na de afgelopen weken de Fiat 500, de Mini Roadster & de Mini Coupé in de spotlights te hebben gezet, is het weer eens tijd om onze aandacht toe te spitsen op een iets groter model.

Deze maal hebben we het over een wagen die je al vrij veel ziet op onze wegen, reeds sinds eind 2008, maar die echt wel wat extra aandacht verdient: de Volvo XC60.

volvo xc60-voorkant

De Volvo XC60 is niet de typische mastodont SUV waar menig autobestuurder licht angstig van wordt, maar eerder een sportieve, tijdloze SUV zonder arrogant uiterlijk, ja, zelfs vrij discreet maar toch sexy.  De perfecte wagen dus voor een jong, stijlvol gezin.

Het leukste snufje in deze wagen is het standaard anticrashsysteem City Safety. Dit systeem, actief tot 30km/u, kan de Volvo XC60 tot stilstand brengen op 40cm van zijn voorligger, dus je zal nooit je voorligger op een onbewaakt moment in de file rammen. De kroost zit dus wel goed beschermd op dat vlak. Kleine opmerking echter: het snelheidsverschil mag niet groter zijn dan 15km/u.


Met de XC60 doet Volvo zijn reputatie van veilige Zweedse auto  alle eer aan. Een ander in het oog springend snufje, is namelijk de Pedestrian Detection waarbij de auto je waarschuwt voor plotseling overstekende voetgangers.

Naast de leuke veiligheidssnufjes heeft de XC60 ook een interieur dat weet te bekoren. De zetels zijn van uitmuntende kwaliteit en zitten perfect. Bovendien blijkt de binnenkant van de auto nog ruimer dan hij van buitenaf al lijkt. Alleen van het design van de middenconsole zijn we iets minder wild. Dit kan volgens ons toch heel wat strakker. Ook de radiatorroosters zijn ook iets té eenvoudig aangepakt.

volvo_xc60_interieur

Met deze kleine bedenkingen over het interieur zijn dan dan ook allen de revue gepasseerd, vooral omdat we op het exterieur geen enkele aanmerking kunnen maken . Moesten we bij de lancering van zijn grote broer nog wat wennen, van zodra deze Volvo XC60 op de markt was, vonden we hem top!

Qua motorisaties is er eveneens een bevredigend aanbod voorhanden. De instap benzine is een 2 liter turbo met 240pk en bij de diesel is de standaard een 163pk 5cilinder. De meest interessante is natuurlijk wel de 3 liter benzine, uitgerust met 304pk en 440Nm koppel. Deze versie brengt je in 7,3 seconden naar 100, best wel snel voor een wagen van 1,8ton.

En voor het geld moet je ook het niet laten, in België maak je je gezin gelukkig vanaf €37550, bij onze noorderburen lukt dit vanaf €46.995. Nog een leuk weetje, deze wagen wordt in België geassembleerd!




There are no comments

Add yours

Current day month ye@r *

Read previous post:
REK-Boekenkast
REK: trendy, moderne meubelstukken met een handige touch.

Dat we het hebben voor interieurstukken met iets extra, kon je al zien aan onze keuze voor de Terapy-zitzak, de..

Close